Project omschrijving

Er knaagt iets. Al een tijdje. U hebt wisselende gezondheidsklachten, die op een vage manier met stress te maken kunnen hebben. U geeft er liever niet aan toe, u bagatelliseert het. Of u bent juist extra alert, misschien omdat u ooit eens overwerkt of overspannen bent geweest en vergelijkbare verschijnselen nu de kop opsteken. Bent u op weg naar een burnout? Zo ja, wat kunt u doen? Dit zelfhulpboekje, Eerste Hulp bij Stress en Vermoeidheid, beantwoordt deze vragen.

eerstehulp1

Als personal coach begeleidt Frank Schaper vaak mensen met stress- en vermoeidheidsklachten en hij geeft geregeld presentaties over dit onderwerp. InEerste Hulp bij Stress en Vermoeidheid bundelt hij 51 tips ter voorkoming van een burnout. De tips waar zijn cliënten in de praktijk het meest aan hebben gehad zijn opgenomen in het boek.

Hieronder vindt u de Burnout Top 50, een handig overzicht aan de hand waarvan u snel een inzicht krijgt in uw eigen klachtenpatroon.

Excell-bestand burnout top 50

U kunt deze lijst downloaden en invullen op basis van wat u de afgelopen twee weken aan klachten hebt gehad. U kunt het ook dagelijks invullen. Tel het aantal signalen op. Hou de volgende categorieën aan als geschatte richtlijn om uw score te interpreteren (aantal signalen):